دانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X51220191222Presence of Iranian Bureaucrats in the Administrative Organization of the Umayyadsحضور دیوانسالاران ایرانی در تشکیلات اداری امویان2892778610.22067/jhc.v51i2.82628FAطاهر بابائیاستادیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190825The bulk of studies on the Umayyad era have highlighted the Arabism of the Umayyad governors and agents and their contempt for non-Arabs. Nevertheless, in the Umayyad bureaucracy, the Iranian characteristics inherited from the Sassanid period and the activities of the Iranian bureaucrats are clearly visible. The Umayyads were indebted to the pre-Islamic bureaucracy of Iran not only on the account of their ignorance and organizational demands, but also due to the skills and competencies of the Iranians in this domain. This paper, by considering criteria such as explicit reports in these sources regarding the Iranian origin of bureaucrats and also signs that lend credit to this argument, seeks to identify bureaucratic Iranians in this period. By doing so, this paper challenges Umayyad Arabism inherent in the bureaucracy governing eastern lands of the Caliphateدر بسیاری از پژوهشهای مربوط به دورۀ امویان، بر عربگرایی والیان و کارگزاران اموی و بیتوجهی آنان به غیر عرب تأکید شده است. باوجوداین، در دیوانسالاری امویان، جلوههای ایرانیِ بازمانده از دورۀ ساسانی و فعالیتهای دیوانسالاران ایرانی، بسیار به چشم میخورد. امویان از یکسو به سبب ناآگاهی و نیاز تشکیلاتی و از سوی دیگر، به سبب مهارت و توانمندی ایرانیان در این زمینه وامدار دیوانسالاری ایران پیش از اسلام بودند. این پژوهش، با در نظر داشتن معیارهایی نظیر گزارش صریح منابع دربارۀ ایرانی بودن دیوانسالاران و نیز نشانههای احتمالی ایرانی بودن دیوانسالاران در گزارشهای منابع، به شناسایی ایرانیان دیوانسالار در این دوره پرداخته و بدینوسیله، عربگرایی امویان را در بخش دیوانسالاری در سرزمینهای شرقی خلافت به چالش کشیده است.https://jhistory.um.ac.ir/article_27786_39ad6f3dec3c07997fb0098df91da972.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X51220191222Confrontation of the Abbasids and Umayyads of Andalusia with the Fatimids in the Maghribرویارویی عباسیان و امویان اندلس با فاطمیان در مغرب51292826110.22067/jhc.v51i2.88580FAزینب فضلیاستادیار گروه تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0002-7755-9342Journal Article20200908With the rise of the Fatimids in the Maghrib at the beginning of the fourth century AH, the clash of Islamic states entered a new level. The efforts of the Fatimid ruling system to establish an all-inclusive Ismaili caliphate elicited a backlash from the Abbasid and Umayyad of Andalusia in the east and west of the world of Islam. Although a raft of historical and political obstacles inhibited an official and practical alliance between the two governments to confront the Fatimids, each state adopted specific measures to deal with Fatimids, prevent the expansion of their territory, curb their power and debilitate their strength. According to the findings of this historical study, the Abbasids, by thwarting the Fatimid domination in Egypt, erecting a defensive barrier by establishing the Ikhshidid dynasty and casting doubt on the Fatimid lineage. Meanwhile, deterring the expansion of Fatimid occupation in Iraq played a crucial role in provoking and fueling the internal crisis in the West. The Umayyads of Andalusia also responded to Fatimid opposition by espousing groups that opposed the Fatimid caliphate, disputing the caliphate, orchestrating military actions, and consolidating their presence in the Maghrib. As a result of these actions, the Fatimids faced a plethora of internal crises and revolts and tapered off their power for putting up a unified and inclusive front against Abbasid and Umayyad governments.با ظهور فاطمیان در مغرب در آستانۀ قرن چهارم هجری، مرحله جدیدی از رویارویی حکومتهای اسلامی آغاز شد. دعوی و تلاش حکومت فاطمی برای تحقق خلافت فراگیر اسماعیلی، با واکنش حکومتهای عباسی و اموی اندلس در شرق و غرب جهان اسلام همراه شد. بهرغم اینکه بهواسطۀ موانع متعدد تاریخی و سیاسی، اتحاد رسمی و عملی میان این دو حکومت برای مقابله با حکومت فاطمی ممکن نبود، در چارچوب رویارویی با فاطمیان ممانعت از گسترش قلمرو، تحدید قدرت و تضعیف آنها، هرکدام به صورت جداگانه، اقدامات تقابلی خاصی را به اجرا درآوردند. بنا بر یافتههای این بررسی تاریخی، عباسیان با ممانعت از تسلط فاطمیان بر مصر، ایجاد سدّ دفاعی با تأسیس سلسلۀ اخشیدی و تشکیک در نسب فاطمیان، ضمن ممانعت از گسترش متصرفات فاطمیان به سوی عراق، نقش چشمگیری در ایجاد و تشدید بحران داخلی در مغرب برای آنها داشتند. امویان اندلس نیز در واکنش به معارضهجوییهای فاطمیان، با حمایت از گروههای مخالف خلافت فاطمی، دعوی خلافت، اقدامات نظامی و حضور مستقیم در مغرب (اقصی) واکنش نشان دادند. در نتیجۀ این اقدامات، فاطمیان با بحرانها و شورشهای متعدد داخلی روبهرو شدند و قدرت خود را برای تقابل فراگیر با حکومتهای عباسی و اموی از دست دادند.
<strong> </strong>https://jhistory.um.ac.ir/article_28261_03d1d61e6be4ec032b160353563a8e5a.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X51220191222Sociopolitical and military-security motivation of the Iranian aristocracy for reconciliation with the Muslim Arabsانگیزههای سیاسی ـ اجتماعی و نظامی ـ امنیتی اشراف ایرانی در مصالحه با اعراب مسلمان69532793210.22067/jhc.v51i2.83514FAزهرا جهاندانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدمحمد تقی ایمان پوراستاد دانشگاه فردوسی مشهدجواد عباسیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدحسین مفتخریاستاد دانشگاه خوارزمیJournal Article20191006The conquest of Iran by the Muslim Arabs that marked the fall of the Sassanid dynasty, as well as the questions about its justifications and consequences, have been extensively discussed by historians from a variety of angles. Hence, there are divergent views on the rationales underlying their rapid and unpredictable domination over the great Sassanid territory. For example, references have been made to the reconciliation of some Iranian aristocratic and ruling families with the Arabs for economic and religious purposes. However, no independent and systematic research has explored the non-economic and non-religious goals and motives of the Iranian aristocracy in reconciliation with the Arabs so far. This study, utilizing a descriptive-analytical method, strives to explore the political, social, military, and security stimuli of the Arab conquerors. According to findings, the urgency to protect one’s life, maintain former positions, promote one’s socio-political status in the new ruling system, exploit Arab military force to get rid of traditional rivals, and be realistic about surviving the military crisis and regaining power impelled a class of Iranian aristocrats to pursue the strategy of reconciliation with the Arab invading forces.فتح ایران توسط اعراب مسلمان که به پایان یافتن حاکمیت دودمان ساسانی منجر شد و همچنین مسئلۀ چگونگی، چرایی و پیامدهای آن، بارها و از زوایای گوناگون توسط تاریخپژوهان مورد بحث و تحلیل قرار گرفته و دربارۀ دلایل تسلط سریع و غیرقابل پیشبینی آنان بر قلمرو بزرگ ساسانی دیدگاههای مختلفی مطرح شده است. به عنوان مثال، میتوان به مصالحه و سازش برخی از خاندانهای اشراف و حکومتگر ایرانی با عربها با اهداف اقتصادی و دینی اشاره کرد. با اینهمه، تاکنون پژوهش مستقل و منسجمی دربارۀ اهداف و انگیزههای غیراقتصادی و غیردینی اشراف ایرانی در مصالحه با عربها انجام نشده است. این پژوهش ـ که از روش توصیفی ـ تحلیلی بهره میبرد ـ میکوشد تا به بررسی انگیزههای سیاسی ـ اجتماعی و نظامی ـ امنیتی فاتحان عرب بپردازد. یافتهها نشان میدهد که اضطرار جهت حفظ جان، حفظ جایگاه و مناصب پیشین، کسب جایگاه سیاسی ـ اجتماعی در نظام جدید، بهرهگیری از نیروی نظامی عربها در حذف رقبای دیرینه و واقعگرایی برای گذر از بحران نظامی و تجدید قوا سبب شد تا دستهای از اشراف ایرانی به راهبرد مصالحه و همکاری با نیروهای مهاجم عرب روی آورند.https://jhistory.um.ac.ir/article_27932_6d9793994c3a1c9716cd8b010ff28316.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X51220191222Locating Qibla based on Folk Astronomy in Andalusiaقبلهیابی بر اساس نجوم عامیانه در اندلس94712781710.22067/jhc.v51i2.84340FAفاطمه رضاییدانشآموختۀ دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامییونس فرهمنددانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامیموسی اکرمیاستاد گروه فلسفه، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامیقنبر علی رودگراستادیار گروه آموزشی الهیات، دانشگاه فرهنگیانJournal Article20191127The status and importance of the qibla in the religious obligations of Muslims has placed locating qibla at the center of Muslim scholar’ attention. When Muslims arrived in Andalusia in 93 AH, one of their initial projects was the construction of the first mosque on the peninsula, which necessitated finding qibla in this land. Until the second half of the 3rd century AH, when mathematical methods and qibla-finding instruments were not yet common, qibla-locating, influenced by the popular astronomical knowledge of pre-Islamic Arabs, was determined by astronomical observations of sunrise and sunset.
This study aims to investigate how qibla was located by Andalusian astronomers and jurists before the advent of mathematical methods. The paper discusses different ways of locating qibla in Andalusia, focusing on ancient Andalusian landmarks and ancient texts, along with an explanation of some recent European research. The findings suggest the divergence of viewpoints in the first qibla-finding methods in Andalusia so that their qibla –locating methods were not as precise as mathematical methods later adopted by astronomers.جایگاه و اهمیت قبله در فرایض شرعی مسلمانان موجب شده تا قبلهیابی در کانون توجه دانشمندان مسلمان قرار گیرد. با ورود مسلمانان به اندلس در سال 93ق که از نخستین پیامدهای آن ساخت اولین مسجد در این شبهجزیره بود، قبلهیابی در این سرزمین مورد توجه قرار گرفت. تا نیمۀ دوم قرن 3ق که هنوز روش های ریاضیاتی و ابزارهای قبلهیابی رواج نداشت، قبلهیابی از آگاهیهای نجومی عامیانۀ اعراب پیش از اسلام اثر پذیرفته و برپایۀ مشاهدات طلوع و غروب نجومی تعیین میشد. چگونگی قبلهیابی منجمان و فقهای اندلس تا پیش از به کاربردن روشهای ریاضیاتی موضوع این پژوهش است. نویسندگان با تمرکز بر بناهای کهن اندلس و با تأکید بر متون کهن و نیز بازگفت و تبیین برخی از تحقیقات اخیر اروپایی، به بحث دربارۀ شیوههای مختلف قبلهیابی در اندلس پرداختهاند. یافتهها نشان میدهد که در نخستین روشهای قبلهیابی در اندلس اختلافنظر وجود داشته و قبلهیابی حاصل از آنها در مقایسه با تعیین قبله از طریق روشهای ریاضیاتی که بعدها از سوی منجمان بهکار گرفته میشد، نتایج دقیقی نداشته است.https://jhistory.um.ac.ir/article_27817_b8fb12efc41ae7cb5150790e49bdfebf.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X51220191222Pathology of Studies on Administrative Position at the Age of Prophetآسیبشناسی مطالعات دربارۀ مناصب حکومتی عصر نبوی118952817310.22067/jhc.v51i2.86704FAسیده رقیه سیدی جربندیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان،ایرانحامد خانی (فرهنگ مهروش)استادیار دانشگاه آزاد اسلامی،گرگان، ایرانمحمدعلی خالدیاناستادیار دانشگاه آزاد اسلامی،گرگان، ایرانJournal Article20200708Ancient sources about conducts and lifestyle (Seereh), Hadith, Rijal (knowledge of men), classes, jurisprudence (Fiqh) and interpretation (Tafsir), in addition to providing specialized information, offers insights into a raft of other topics, including the current administrative positions in the Prophet’s ruling system. Recognition and analysis of such data can acquaint us with aspects of the socio-political life of early Islam, shedding light on the context of the revelation of Quranic verses and Prophet’s narrations. Most of studies in the contemporary era have approached this issue from various angles in order to analyze the history of the early Islam. Revisiting the background of these analyses is the subject of the present paper. That is, by reviewing the history of Islamic civilization, we explore an array of scientific trends that have strived to analyze common administrative positions in the "the Prophet’s city", addressing issues such as the history of efforts and approaches to identifying administrative positions of that time, intellectual trends prompting such efforts, perspectives they have offered to researchers, unresolved issues, and major theoretical and practical challenges facing such studies.منابع کهن در حوزههایی چون سیره، حدیث، رجال، طبقات، فقه و تفسیر، افزون بر اطلاعات تخصصی، دادههایی نیز در موضوعات مختلف دیگر از جمله مناصب حکومتی رایج در حکومت نبوی به دست میدهند. بازشناسی و تحلیل این دادهها میتواند ما را با ابعادی از حیات اجتماعی ـ سیاسی صدر اسلام آشنا کند و در شناخت بستر نزول آیات قرآن و روایات نبوی هم سودمند افتد. مطالعات متعددی در دوران معاصر میتوان سراغ گرفت که در هریک به گونهای به این امر توجه شده و بر پایۀ آن، تحلیلهایی نیز از تاریخ صدر اسلام ارائه شده است. بازشناسی پیشینۀ همین تحلیلها موضوع جستار کنونی است؛ بدینگونه که با مروری تاریخی در طول تاریخ تمدن اسلامی، جریانهای علمیِ مختلفی را که درگیرِ تحلیل مشاغل حکومتی رایج در «مدینة النبی» شدهاند، بازشناسیم و به این پرسش پاسخ دهیم که کوششها برای شناخت مناصبِ حکومتی آن عصر از چه زمانی و با چه رویکردی آغاز شده، از کدام جریانهای فکری اثر پذیرفته، چه افقهایی را پیش روی محققان گشوده، چه مسائل نکاویدهای باقی مانده و مهمترین چالشهای نظری و عملی پیشِرو در چنین مطالعاتی کدام بوده است.https://jhistory.um.ac.ir/article_28173_2f7c02bf9e22f8a3812ab28ffcb116dc.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X51220191222The role of Tokuchar Noyan in the political-military developments of the Ilkhanid eraنقش طُغاچارنویان در تحولات سیاسی ـ نظامی عهد ایلخانی1341193907510.22067/jhc.v51i2.87560FAجواد عباسیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهد.ابراهیم خسروی بردهدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200825The Ilkhanids ruled their territories by means of two administrative institutions, (the Diwan) and the Emirate. At the top of the Emirate were senior commanders called the Noyans, who played a crucial role in political events such as succession developments, from the dawn to the fall of the Ilkhanid dynasty. There are heated debates about some of Noyans in the Ilkhanid period such as Nowruz and Chupan. However, there are lesser-known emirs such as the Tokucharthat understanding their role and function can shed light on various dimensions and important role of the Emirate in the developments of the Ilkhanids. The present study adopts a descriptive-analytical method to explore the factors underlying the power of Ilkhanate as well as factors shaping the political behavior of the Tokuchar Nouyan. The findings suggest that the high status of the military aristocracy was the key factor contributing to the promotion of the Noyans in the political structure of the Ilkhanid government. Tokuchar, as a crown-bestower, had a prominent role in ascension and deposition of at least five Ilkhans (Ahmad Taghudār, Arghun, Gikhāto, Bāidu, and Ghāzān). The political behavior of the Emirs the like of Tokuchar provoked a heavy and costly rivalry between the Noyans and different Yurts, with the four-year (690-94 AH) internal battles over succession being conspicuous instances of such rivalries.ایلخانان قلمرو خود را به کمک دو نهاد اداری (دیوان) و امارت اداره میکردند. در رأس نهاد امارت، فرماندهان ارشدی با عنوان نویان قرار داشتند که از آغاز تا اضمحلال سلسلۀ ایلخانی در وقایع سیاسی چون تحولات جانشینی نقش پررنگی ایفا کردند. پیرامون برخی از نویانهای دورۀ ایلخانان چون نوروز و چوپان بحثهای زیادی شده است؛ اما امیرانی کمتر شناختهشده چون طُغاچار نیز حضور داشتند که شناخت نقش و عملکرد آنها میتواند ابعاد و اهمیت نهاد امارت و نقش آن را در تحولات حکومت ایلخانان روشنتر سازد. پژوهش حاضر به روش توصیفیـ تحلیلی، به دنبال بررسی و مطالعۀ زمینههای قدرتگیری و عوامل مؤثر بر رفتار سیاسی طُغاچارنویان است. یافتهها نشان میدهد که جایگاه اشرافیت نظامی مهمترین عامل رشد نویانها در ساختار سیاسی حکومت ایلخانان بود. طُغاچار بهعنوان امیری تاجبخش دستکم در قدرت گرفتن یا از تخت فروافتادن پنج ایلخان (احمد تگودار، ارغون، گیخاتو، بایدو و غازان) نقشی مشهود داشت. الگوی رفتار سیاسی امیرانی مشابه طُغاچار موجب ایجاد رقابتهای سنگین و پرهزینه میان نویانها و یورتهای مختلف شد و نبردهای چهارسالۀ (690ـ 694ق) داخلی بر سر جانشینی از مصادیق بارز این رقابتها بود.https://jhistory.um.ac.ir/article_39075_8707341b678175087230ad06809feeae.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X51220191222Social life of the Safavid period from the perspective of Taḏkera-ye Naṣrābādiحیات اجتماعی دورۀ صفویه از منظر <تذکرۀ نصرآبادی>1511352799910.22067/jhc.v51i2.28078FAبدرالسادات علیزاده مقدماستادیار گروه تاریخ دانشگاه پیام نورJournal Article20190530Biographies have a special place as a source of research in social history. Although the main focus of biographies is on the life and memoires of poets and orators, the peripheral information stated amidst the biographies can play an effective role in supplementing and sometimes correcting the information obtained from historical sources. Among the biographies of the Safavid period, Taḏkera-ye Naṣrābādi is of special importance both in terms of the abundance of biographies and the sheer volume of peripheral information, especially the author's painstaking effort to document the life of different segments of society. This article, which uses a library method and a descriptive-analytical approach, seeks to answer the question, “What role does Taḏkera-ye Naṣrābādi play in explaining the social situation in the Safavid period?” The findings suggest that although the social information in this work are presented indirectly amidst the biographies of poets and orators of this era, the author’s special attention to different classes of society, especially the general public, and their hobbies, beliefs and customs and social interactions, not only demonstrates the challenges facing different social strata of his era, but also males the book an invaluable resource of information that can shed light on various aspects of Safavid social life, especially its late period.در میان منابع پژوهش در تاریخ اجتماعی، تذکرهها از جایگاه خاصی برخوردارند. اگرچه تمرکز اصلی تذکرهها بر شرح حال شاعران و سخنوران است، اطلاعات حاشیهای که در خلال شرح حالها به آن اشاره شده، میتواند نقش مؤثری در تکمیل و گاه حتی تصحیح اطلاعات منابع تاریخی ایفا کند. در میان تذکرههای دورۀ صفوی، <em>تذکرۀ نصرآبادی</em> چه به لحاظ تعدد شرح حالها و چه به لحاظ حجم اطلاعات حاشیهای و بهویژه توجه نویسنده بر سخنورانی از طبقات مختلف جامعه از اهمیت ویژهای برخورداراست. این مقاله که با روش کتابخانهای و به شیوۀ توصیفی و تحلیلی ساماندهی شده، در پی پاسخ به این سؤال است که <em>تذکرۀ نصرآبادی</em> چه نقشی در تبیین اوضاع اجتماعی دورۀ صفویه ایفا میکند؟ یافتهها مؤید آن است که اگرچه نکات اجتماعی ارائه شده در این اثر بهصورت حاشیهای و در لابهلای شرح حال شاعران و سخنوران این دوره آورده شده است، توجه خاص نویسنده به طبقات مختلف جامعه بهویژه عامۀ مردم، سرگرمیها، اعتقادات و آداب و رسوم و چگونگی تعامل اجتماعی گروههای مختلف، در کنار نمایاندن آسیبها و چالشهایی که طبقات مختلف عصر وی با آن مواجه بودهاند، این کتاب را به منبعی ارزشمند جهت فهم بیشتر و بهتر جنبههای مختلف حیات اجتماعی دورۀ صفویه بهویژه اواخر آن بدل ساخته است.https://jhistory.um.ac.ir/article_27999_caa627945783ad21f831775e0c4cb74a.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X51220191222Functions of Imagination in Illustration of Tahmasebi's Fālnāmeh Based on Gilbert Durand’s Viewpoints: A Case Study: Resurrection Dayکارکردهای تخیل در تصویرگری کتاب فالنامۀ طهماسبی بر پایۀ آرا ژیلبر دوران مطالعۀ موردی نگارۀ صحرای محشر1731532803510.22067/jhc.v51i2.86732FAفاطمه مهرابیدانشجوی دکتری گروه تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی دانشگاه هنر تهرانافسانه قانیاستادیار دانشکده هنر و علوم اسلامی دانشگاه شهر کردJournal Article20200505Tahmasebi Fālnāmeh is one of the few Iranian works of art that bring together information from various sources and Iranian-Islamic ideals (Shiite and Sufi). The multiplicity of sources shaping the content of this book has led to the production of a work that is variegated and hybrid in its application of visual elements. Since artistic imagination is a crucial factor in the embodiment of reason in the tangible, it is possible to study how meaning is shaped in works of art through techniques inspired by the analysis of imagination. In this paper, one of the methods of imagination-oriented analysis proposed by Gilbert Durand has been adopted to analyze an illustration in Tahmasebi Fālnāmeh. The research data was obtained by observing and decomposing the image into its components. Also, the information required for analysis was also attained from library research before applying Durand’s imagination method of analysis. The results indicate that the artist of the illustration has drawn on all twelve structures explained by the Durand to express the theme of immortality in his portray of Resurrections Day. <em>فالنامۀ طهماسبی</em> از معدود آثار هنری ایرانی است که از کنار هم قرار گرفتن اطلاعات منابع متعدد و ایدئال ایرانیـ اسلامی (شیعی و صوفی) فراهم آمده است. تعدد و تکثر مبادی شکل دهنده به محتوای این کتاب به خلق اثری انجامیده که به لحاظ عناصر دیداری، اثری متکثر و ترکیبی شمرده میشود. از آنجا که تخیل هنری عامل اساسی تجلی امر معقول در محسوس است، مطالعۀ چگونگی شکلگیری معنا در آثار هنری، از گذر روشهای مبتنی بر تحلیل تخیل به خوبی میسر میشود. یکی از روشهای تحلیل مبتنی بر تخیل، روش مطرحشده توسط ژیلبر دوران است که در این پژوهش برای تحلیل نگارهای از کتاب <em>فالنامۀ طهماسبی</em> به کار رفته است. دادههای موردنیاز برای این پژوهش از طریق مشاهدۀ تصویر و تجزیۀ آن به اجزا تشکیلدهندهاش و اطلاعات موردنیاز برای تحلیل آن، از طریق مطالعات کتابخانهای فراهم آمده و درنهایت، به روش تخیلشناسی دوران تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاکی از آن است که هنرمند موردنظر این نوشتار برای به تصویر کشیدن موضوع صحرای محشر از همۀ ساختهای دوازدهگانۀ تبیینشده توسط دوران استفاده کرده تا مطلوب خود، مضمون جاودانگی را با تأکید بسیار در اثر متجلی کند.https://jhistory.um.ac.ir/article_28035_53190c8dff5204891e72eb1fbecc4ec0.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X51220191222The Role of Translation in Introducing the Discourse of Modernity to Iran:
A Case Study: Talibov's Worksنقش ترجمه در انتقال گفتمان مدرنیته به ایران مطالعۀ موردی آثار طالبوف1961752789310.22067/jhc.v51i2.86034FAمریم قدرتیدانشجوی دکتری زبان انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهدمحمد رضا هاشمیاستاد دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200315The intellectuals of the Constitutional era, along with other strata of the society, have played a vital role in transmitting and promoting the concepts of Western modernity to Iranian society. This mission was partially accomplished through the translation of Western works. The characteristics of Iranian modernity, the efforts of Iranian intellectuals in the Constitutional era to bring the discourse of modernity to Iran and the importance of translation in this regard have been the subject of many studies, particularly in the field of comparative literature. Given the paucity of research on this subject in Translation Studies, the present study was conducted to bridge this gap and explore the awareness-raising function of translation as well as the nexus between intellectual discourse and translation in this period. In this library research, the seminal works of Talibov Tabrizi are examined within the framework of postcolonial studies by adopting a text analysis approach in order to shed light on his role in conveying the components of the modernity discourse to Iran. It is because the intellectual discourse in the Constitutional era characterizes a discourse that arises from the translation and cultural translation of modernity.روشنفکران عصر مشروطه که در کنار برخی دیگر از اقشار جامعه، نقش مؤثری در انتقال مفاهیم مدرنیتۀ غربی به جامعه ایران و و ترویج آنها داشتهاند، بخشی از رسالت خویش را از طریق ترجمۀ آثار فرنگی ایفا کردهاند. در باب ویژگیهای مدرنیتۀ ایرانی، نقش روشنفکران ایرانی در عصر مشروطه در انتقال گفتمان مدرنیته به ایران و اهمیت ترجمه در این زمینه، پژوهشهای مختلفی نگاشته شده که بیشتر در حوزۀ ادبیات تطبیقی جای میگیرند. با توجه به نبود پژوهشی از این دست در حوزۀ مطالعات ترجمه، پژوهش حاضر برای رفع خلأ مزبور و بررسی کارکرد آگاهیبخش ترجمه و نیز ارتباط تنگاتنگ گفتمان روشنفکری با ترجمه در این دوره به انجام رسیده است. در این پژوهش کتابخانهای با رویکرد تحلیل متن و از طریق واکاوی مهمترین آثار طالبوف تبریزی در چهارچوب مطالعات پسااستعماری، نقش وی در انتقال مؤلفههای گفتمان مدرنیته به ایران بررسی شده است؛ چراکه گفتمان روشنفکری در دورۀ مشروطه، گفتمانی برخاسته از ترجمه و ترجمانی فرهنگی از مدرنیته تلقی میشود.https://jhistory.um.ac.ir/article_27893_2a91e7d8261d440c3171ddf8df918243.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X51220191222Mirza Reza Arfa al-Dawlah (1270-1356 AH) and the Record of the Ottoman Embassyمیرزا رضا ارفعالدوله (1270ـ 1356ق) و کارنامۀ سفارت عثمانی2131972806310.22067/jhc.v51i2.87242FAحسن حضرتیدانشیار دانشگاه تهرانمحمد حسین صادقیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه تهرانJournal Article20200609The present article seeks to describe the political life of Mirza Reza Arfa al-Dawla with emphasis on the record of his performance as a diplomat in the Ottoman Empire. In this paper, drawing on diverse sources such as memoirs, newspapers, archival documents and other studies, the diplomatic records of Arfa in Istanbul are evaluated. The research posits that Mirza Reza Arfa al-Dawla, as Iran's ambassador to the Ottoman Empire, took advantage of his diplomatic skills and good relationships with the Ottoman sultan to pave the way for the peaceful resolution of issues between the two countries. The findings suggest that addressing the border problems triggered by the displacement of tribes and the Ottoman government's military invasion to Iran, striving to settle the problem of military service of Iranian citizens born to an Ottoman mother, raising Iran's customs tariff, contributing to the exemption of Iranians living in Istanbul from paying deferred tax on Iranian schools, hospitals and cemeteries, obtaining the permission to perform Iranian and Shiite religious rites freely in Mecca and Medina, and cooperating with the Saadat Association to resolve the case regarding the report of Wahhabeing, the Ottoman ambassador to Iran, on Iranians' disrespect to Sunni sacred rituals, which provoked the wrath of Tawfiq Pasha, Ottoman Foreign Minister Ottoman Empire, are among the challenges facing and measures taken by Mirza Reza Arfa al-Dawlah in the Ottoman Empireمقالۀ حاضر در صدد ارائۀ توصیف و تبیینی از حیات سیاسی میرزا رضا ارفعالدوله با تأکید بر کارنامۀ سفارت وی در عثمانی است. در این پژوهش با بهرهگیری از منابع مختلفی از قبیل خاطرات، روزنامهها، اسناد آرشیوی و سایر پژوهشها، کارنامۀ سفارت ارفع در استانبول مورد ارزیابی قرار گرفته است. مدعای پژوهش آن است که میرزا رضا ارفعالدوله در قامت سفیر ایران در عثمانی با بهرهگیری از تواناییهای دیپلماتیک و روابط حسنهای که با سلطان عثمانی داشت، زمینۀ حل و فصل مسالمت آمیز مسائل و مشکلات میان دو کشور را فراهم میکرده است. یافتهها نشان میدهند که حل مشکلات مرزی ناشی از رفت وآمد ایلات و تهاجم نظامیان دولت عثمانی به ایران، تلاش در جهت حل مشکل خدمت سربازی اتباع ایرانی که مادر عثمانی داشتند، افزایش تعرفۀ گمرکی ایران، نقشآفرینی در معافیت ایرانیان مقیم استانبول از پرداخت مالیات معوقۀ مدرسه، بیمارستان و قبرستان ایرانیان، کسب اجازۀ اجرای آزادانۀ مناسک دینی ایرانیان و شیعیان در مکه و مدینه، همکاری با انجمن سعادت و حل ماجرای گزارش وهاببیگ سفیر عثمانی در ایران مبنی بر بیاحترامی ایرانیان به مقدسات اهل سنت که خشم توفیقپاشا وزیر خارجۀ عثمانی را به دنبال داشت، از جمله چالشها و اقدامات میرزا رضا ارفعالدوله در عثمانی بوده است.https://jhistory.um.ac.ir/article_28063_664bfcdb0e36fe9f9c93b70b0579b73f.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X51220191222Environmental factors affecting the structural changes in modern Iranian painting (1978-2011)عوامل محیطی مؤثر بر تحولات ساختاری نقاشی نوگرای ایران (1357ـ1390ش)2442152785310.22067/jhc.v51i2.82106FAسید علی سیدانیدانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهاناصغر کفشچیان مقدمدانشیار دانشگاه تهرانسید محسن علوی نژاداستادیار دانشگاه هنر اصفهانمحمد درویشیاستادیار دانشکده هنر دانشگاه نیشابورJournal Article20190723The structure and form of any paintings, in addition to reflecting the inner spirit of the artist, can be influenced by environmental factors, which are sometimes associated with social factors or swayed by political events of the time. In light of the changes in the structure of modern Iranian painting in 1968-2011 period, the question that arises is “What environmental factors have affected the structure and diverse trends of modern Iranian painters?” It appears that variables such as social, political and cultural events as well as the pace of communication developments have a huge bearing on structural changes in modern Iranian paintings in each decade. Therefore, this study aims to explore environmental-cultural variables along with the structure of works in each decade. The results of this descriptive-analytical research suggest that environmental factors could be spilt into two general categories of internal and external factors. The internal factors encompass social and cultural changes in each period such as the Islamic Revolution and the Cultural Revolution movement, art festivals and journals, IT expansion, the opening and development of art galleries, the increasing passion of young people for art and the proliferation of schools and external factors. It also embraces the relatively strong presence of Iranian artists in international festivals, the sale of Iranian works of art in global markets, the invitation of foreign artists, and trips of Iranian artists abroad. Overall, it seems that the transformation of the Iranian painting structure in this period has already been influenced by new approaches to art in the West.ساختار و ظاهر هر اثر نقاشی، علاوه بر بازتاب روحیات درونی هنرمند، میتواند از عوامل محیطی اثر پذیرد؛ عواملی که گاه با مؤلفههای اجتماعی آمیخته و گاه از رویدادهای سیاسی زمانه اثر پذیرفته است. با توجه به دگرگونی ساختار نقاشی نوگرای ایران در سالهای 1357ـ1390ش این مسئله مطرح میشود که چه عوامل محیطی بر ساختار و گرایشهای مختلف آثار نقاشان نوگرای ایران اثر گذاشته است؟ به نظر میرسد متغیرهایی چون رویدادهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و همچنین سرعت تغییر شکل ارتباطات، در تحولات ساختاری آثار نقاشی نوگرای ایران در هر دهه مؤثر بوده است. از این رو، در این پژوهش، متغیرهای محیطی ـ فرهنگی در کنار ساختار آثار هر دهه تحلیل و بررسی شده است. نتایج این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، نشان میدهد که عوامل محیطی در دو گروه کلی عوامل داخلی و خارجی جای میگیرد. عوامل داخلی مشتمل است بر تغییر شرایط اجتماعی و فرهنگی حاکم بر هر دوره مانند انقلاب اسلامی و جریان انقلاب فرهنگی، برگزاری جشنوارهها، انتشار مجلههای هنری، گسترش اطلاعات الکترونیکی، شکلگیری و توسعۀ روزافزون نگارخانهها، گرایش فزایندۀ جوانان به هنر و رشد آموزشگاهها و عوامل خارجی نیز مشتمل است بر حضور نسبتاً چشمگیر هنرمندان ایرانی در جشنوارههای بینالمللی، فروش آثار هنری ایران در بازارهای جهانی، دعوت از هنرمندان خارجی و سفرهای خارجی هنرمندان ایرانی. در مجموع، به نظر میرسد که دگرگونی ساختار نقاشی ایران در این دوره، بیش از پیش، تحت تاثیر رویکردهای جدید هنر در غرب قرار گرفته است.https://jhistory.um.ac.ir/article_27853_c3b51f22da68314b06fdeea2c0a190e5.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X51220191222Comparison of the right to a healthy environment in the conduct of Prophet and the Infallible with constitutional rights in the Islamic Republic of Iranمقایسۀ تطبیقی حق محیط زیست سالم در سیرۀ نبوی و علوی با حقوق اساسی در جمهوری اسلامی ایران2642452796910.22067/jhc.v51i2.85865FAمحمد علیدادی شمس آبادیدانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه قمعلی نصیریاستاد دانشگاه علم و صنعت، مدرس درس خارج حوزه علمیه قمسعید صفیاستادیار دانشگاه شهرکردJournal Article20200312The right to a healthy environment has been recognized as a human right by many governments in recent decades. As the title of the Islamic Republic of Iran implies, the Iranian Constitution is inspired by religious teachings, including the conduct and lifestyle the Prophet (PBUH) and the Infallible Imams (AS). In this context, we can investigate the degree of compatibility between the elements of environmental rights stipulated in the constitutional rights of the Islamic Republic of Iran and the conduct of the Prophet and the Infallible. In this article, using a descriptive-analytical method, people's right to a healthy environment and environmental protection strategies such as observing personal and social health, protecting animal rights, preserving natural vegetation, preventing water, soil, and air pollution and moderating consumption in the lifestyle of the Prophet and the Infallible are studied. They are further analyzed within the framework of the constitutional rights of the Islamic Republic of Iran, international contexts, constitutional principles and ordinary laws pertained to the right to a healthy environment. Finally, some solutions are presented to foster the right to a healthy environment in the Islamic ruling.حق برخورداری از محیط زیست سالم در دهههای گذشته به عنوان یکی از حقوق انسانی در حکومتهای مختلف مطرح شده است. چنانکه از عنوان جمهوری اسلامی ایران پیدا است، قانون اساسی ایران باید متأثر از آموزههای دینی از جمله سیرۀ رسول خدا (ص) و امامان معصوم (ع) باشد. بر همین اساس میتوان از میزان تطابق مؤلفههای حق محیطزیست در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران با سیرۀ نبوی و علوی سخن به میان آورد. در این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی حق مردم برای برخورداری از محیط زیست سالم و راهکارهای حفاظت از محیط زیست همانند بهداشت فردی و اجتماعی، رعایت حقوق حیوانات و حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از آلودگی آب، خاک، هوا و اعتدال در مصرف در سیرۀ حکومتی نبوی و علوی مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، زمینههای بینالمللی، اصول قانون اساسی و قوانین عادی ناظر به حق محیط زیست سالم مورد کنکاش قرار گرفته است. در پایان راهکارهایی نیز در جهت گسترش حفاظت از حق محیط زیست سالم در حکومت اسلامی ارائه شده است.https://jhistory.um.ac.ir/article_27969_f76f128d413433f6139f1dcd1d5a4d89.pdf