دانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X52120200822Genealogy of the Kamkar family: Khorasan agents in the third and fourth centuries AHتبارشناسی خاندان کامکار: کارگزاران خراسان در سدۀ سوم و چهارم هجری2893956110.22067/jhistory.2021.40898.88821FAفاطمه حاجی پور لاطرانیدانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانرضا شعبانی صمغ آبادیاستاد گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانآذرتاش آذرنوشاستاد ادبیات عرب دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200924The Kamkars were an Iranian family in the first centuries AH and one of the renowned peasants in the Khorasan region (c. 309-31 AH). The appellation of this family comes from and is attributed to Kamkar, the Marvi peasant and one of the sons of Yazdgerd III, the last Sassanid king (632-651 AD). Some members of this family held positions in the administration system of Taherians (255-259 AH), Saffarians (247-339 AH) and Samanids (261-395 AH). The present study investigates their national and military positions by adopting a descriptive-analytical approach. This family, ruling over parts of Khorasan, was the commander in chief of the Khorasan Army. A prominent figure of this family was Ahmad ibn Sahl ibn Hashim (d. 307 AH). His father and brothers were also secretaries and astronomers. Aside from their political-military role, this family played a crucial role in the preservation of Iranian science and culture by patronizing authors and scientists.کامکاران از خاندانهای ایرانی سدههای نخستین هجری و از دهقانان بنام خراسان بودند (حدود 31ـ309ق). نام این خاندان برگرفته و منتسب به کامکار، دهقان مروی و از فرزندان یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی (632ـ651م)، است. برخی از اعضای این خاندان در دستگاه حکومتی طاهریان (205ـ259ق)، صفاریان (247ـ393ق) و سامانیان (261ـ395ق) جایگاه و مناصبی داشتهاند. در پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی به معرفی آنان و مناصب کشوری و لشگری ایشان پرداخته خواهد شد. این خاندان امارت بخشهایی از خراسان و فرماندهی لشکر امرای خراسان را بر عهده داشتند. معروفترین شخصیت این خاندان، احمد بن سهل بن هاشم (د.307ق) بود. پدر و برادران او نیز دبیر و منجم بودند. این خاندان علاوه بر نقش سیاسی ـ نظامی، با حمایت از ادبا و دانشمندان در ماندگاری علم و فرهنگ ایران نیز مؤثر بودند.https://jhistory.um.ac.ir/article_39561_a473f754b6d71f83a315da775c4fc617.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X52120200822The role and function of Injuids’ bureaucracy in cultural and artistic prosperityنقش و کارکرد دیوان سالاری آلاینجو (725ـ754ق) در شکوفایی فرهنگی و هنری فارس44294027810.22067/jhistory.2021.69478.1023FAمحمد کشاورز بیضاییدکترای تاریخ دانشگاه تبریزJournal Article20210320Injuids’ bureaucracy marked a dynamic and brilliant period in the history of Iranian art and literature in terms of its cultural and artistic approaches, especially in fields such as gilding, page layout formatting, painting and architecture, as well as the rise of poets such as Hafez Shirazi, Ubayd Zakani and Khajavi Kermani,. The creation of cultural and artistic works cannot be studied without considering the stances and actions of the courtiers and activists in this dynasty. By adopting a descriptive-analytical approach, this paper focuses on the role of Injuids’ bureaucracy in cultural and artistic flourishing, as well as the determinants of its influence. The findings suggest that the efficient bureaucratic organization in this period and efforts to establish security, the prosperity of trade and social welfare, along with the strong presence and influence of ministers, rulers, bureaucrats and artists had a great bearing on the artistic prosperity in this period. In addition, it seems that reputation, experiences and origins of Injuids’ bureaucracy, their association with bureaucratic families and figures, as well as tolerance, generosity, justice and Iranianism of Shah Abu Ishaq Inju and his relatives together with the sustainability of the bureaucratic dynasty in Shiraz in the eighth century AH have been key factors linked to the impact of bureaucrats and their organizational capabilities in the field of governance, especially cultural and artistic affairs.دیوان سالاری آلاینجو، از حیث رویکردهای فرهنگی و هنری، در زمینههای تذهیب، کتاب آرایی، نگارگری و معماری و نیز ظهور شاعرانی چون حافظ شیرازی، عبید زاکانی و خواجوی کرمانی دورهای پرتحرک و درخشان را در تاریخ هنر و ادب ایران پدید آورده است. ایجاد بستر های مساعد برای آفرینش آثار فرهنگی و هنری، بی تردید از مواضع و اقدامات دیوانی این سلسله و کنشگران آن جدا نبوده است. این جستار با روشی توصیفی ـ تحلیلی کارکرد دیوانسالاری آلاینجو در شکوفایی فرهنگی و هنری و همچنین عوامل مؤثر بر اثربخشی و نقش آفرینی آن را در کانون توجه خود قرار داده است. یافتهها بیانگر آن است که کارآمدی مؤثر تشکیلات دیوانی این دوره و اقدامات و مساعی آن در برپایی امنیت، رونق تجارت و رفاه اجتماعی و همچنین حضور و نقش آفرینی وزیران، حاکمان و عناصر دیوانی خبره و هنرنواز، در شکوفایی هنری این دوره تأثیر بسزایی داشته است. افزون بر آن، نشان می دهد که خوشنامی، تجارب و خاستگاه دیوانی آلاینجو، معاشرت و هم گرایی آنان با خاندانها و عناصر دیوانی و همچنین تساهل و تسامح، سخاوت، عدالت و ایران گرایی شاه ابواسحاق اینجو و نزدیکانش، در کنار استمرار خاندان دیوان سالار در شیراز قرن هشتم هجری، عوامل مهمی در نقش آفرینی دیوانیان و استعانت از توانمندی های تشکیلاتی آنان در حوزۀ حکومتداری بهویژه امور فرهنگی و هنری بوده است.https://jhistory.um.ac.ir/article_40278_bb1b632c470899d740acdf4729a68a37.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X52120200822Evolution of research on Siyasatnama in Iranسیر تحول پژوهشهای مرتبط با سیر الملوک در ایران75454000610.22067/jhistory.2021.69696.1027FAاعظم رمضانی کامه علیادانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدسلمان ساکتاستادیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210407This article surveys the evolution of research on Siyasatnama from the beginning to the end of 2019 while analyzing their shortcomings to address these questions: 1. What approaches have been adopted in studies on Siyasatnama from the beginning (1963) until 2019? 2. Which approaches are more frequent and what is the reason behind this popularity? 3. What factors have prompted a shift in research approach to Siyasatnama at different periods? A total of 209 articles in this field were subjected to analysis to investigate their content, sources, approach, strengths and weaknesses. Also, the impact of previous sources and the inclusion of new and original points were taken into account. According to their frequency, they embraced political, comparative, religious, theoretical, descriptive, historical, critical, literary, biographical, and codicological approaches, respectively. Among the factors underlining the evolution of the approach in articles, Abbas Iqbal’s version of Siyasatnama in 1941, the book of Khajeh Nizam al-Mulk Tusi and the discussion of political ideas of Iranshahri in Siyasatnama’s in the 1990s as well as the sociopolitical atmosphere of Iran in the second half of the nineties could be mentioned. In the results section, the frequency of each approach and their analysis, the temporal distribution of approaches in various decades, and the factors associated with the evolution of approaches and their critique are discussed. In the final section, which is dedicated to an analysis of research flaws, the main criticisms leveled against research on Siyasatnama are proposed.این مقاله به بررسی سیر تحول پژوهشها دربارۀ <em>سیر الملوک</em> از آغاز تا پایان سال 1398ش و آسیبشناسی آنها پرداخته و بهدنبال پاسخ به این پرسشها است: 1. چه رویکردهایی در مقالههای مرتبط با <em>سیر الملوک</em> از آغاز (1342) تا پایان سال 1398ش وجود داشته است؟ 2. بسامد کدام رویکردها بیشتر بوده و علت آن چیست؟ 3. دلایل تغییر رویکردهای مقالهها به <em>سیر الملوک</em> در دورههای مختلف چه بوده است؟ مجموع مقالهها در این حوزه، 209 عنوان بوده که در تحلیل و بررسی آنها به مضمون، منابع، رویکرد، نقد و بررسی نقاط قوت و ضعف پژوهش و میزان اهمیت آن، تأثیرپذیری از منابع پیشین و اشتمال بر نکات جدید و بکر توجه شده است. رویکردها به ترتیب بسامد عبارتند از سیاسی، تطبیقی، مذهبی، نظریه، توصیفی، تاریخی، انتقادی، ادبی، زندگینامهای و نسخهشناختی. از جمله عوامل مهم و مؤثر بر سیر تحول رویکرد مقالهها میتوان به چاپ عباس اقبال از <em>سیر الملوک</em> در سال 1320ش، انتشار کتاب خواجه نظامالملک طوسی و طرح اندیشۀ سیاسی ایرانشهری در <em>سیر الملوک</em> در دهۀ 70 و فضای سیاسی و اجتماعی ایران در نیمۀ دوم دهۀ هفتاد اشاره کرد. در بخش نتایج، دستهبندی بسامدی رویکردها و تحلیل آنها، توزیع زمانی رویکردها در دهههای مختلف، برشمردن عوامل مؤثر بر سیر تحول رویکردها و تحلیل آنها آمده است. در بخش پایانی که به آسیبشناسی پژوهشها اختصاص یافته، اصلیترین ایرادها در پژوهشهای مرتبط با <em>سیر الملوک</em> بیان شده است.https://jhistory.um.ac.ir/article_40006_5b772c7913092e3c9c4dc009d50565a3.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X52120200822Khajeh Ahmad Kasani Dehbidi: Politics in Sheikh Sufi’s Ideas and Practiceخواجه احمد کاسانی دهبیدی: سیاست در اندیشه و کردار شیخ صوفی96774041410.22067/jhistory.2021.68821.1015FAعلی آرامجودانش آموخته دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20210209The distinct atmosphere characterizing Mongol rule did the groundwork for a shift in the informal belief systems such as Sufism in the vast territory of Iran. This atmosphere paved the way for the rise of Sufism from political isolation, and the emergence of various sects, which consequently provoked a revisiting of Sufi thoughts on political and social activism.
Naqshbandi, which was founded in the ninth century AH thanks to the efforts of sheikhs such as Khajeh Obaidullah Ahrar in northeastern Iran, underwent changes, developed and persisted during the Sheibanian period under the theoretical and practical contributions of Khajeh Ahmad Kasani. The present study explores the distinctive political approach of Kasani and the main determinants of his approach. Informed by the findings of this study, the rivalry and antagonism of religious scholars toward Sufism in the first half of Sheibani rule, the modification of Sheibanian’s religious policy in the second half and the rivalry of Naqshbandi sheikhs for leadership following the collapse of the Timurids urged Kasani to change the conventional belief system of Sheibanian. The position that Kasani ascribed to the advocacy of Khan in the Sufi tradition was radically different from the traditional and cautionary view of the Naqshbandi sheikhs. The assignment of an ijtihad role to the Sufi sheikhs, the spiritual status of the khan, as well as the redefinition of the Khajegan’s tradition were among other changes introduced by Kasani.فضای متفاوت حاکمیت مغولان زمینۀ تغییر وضع جریانهای اعتقادی غیررسمی همچون تصوف را در قلمرو پهناور ایران فراهم کرد. چنین فضایی خروج تصوف از انزوای سیاسی، برآمدن طریقتهای متعدد و بهتبع، بازاندیشی در اندیشۀ صوفیان نسبت به کنشگری سیاسی و اجتماعی را سبب شد. کنشگری نقشبندیه که در قرن نهم هجری تحت تأثیر شیوخی چون خواجه عبیدالله احرار در شمال شرق ایران تثبیت شده بود، در دورۀ شیبانیان با تلاش نظری و عملی خواجه احمد کاسانی، تغییر، توسعه و تداوم یافت. پژوهش حاضر به تحلیل رویکرد سیاسی متفاوت کاسانی و عوامل مؤثر بر آن پرداخته است. بنا بر یافتههای این پژوهش، رقابت و مخالفت علمای دینی با صوفیه در نیمۀ نخست حکومت شیبانی، تغییر نسبی سیاست دینی شیبانیان در دورۀ دوم و رقابت شیوخ نقشبندی بر سر پیشوایی از پی فروپاشی تیموریان، کاسانی را به تغییر در جریان معمول اندیشۀ نقشبدیه واداشت. جایگاهی که کاسانی برای جلب حمایت خان در سلوک صوفیانه در نظر گرفت، کاملاً با دیدگاه سنتی و محتاطانۀ شیوخ نقشبندی تفاوت داشت. طرح نقش اجتهادی برای شیوخ صوفی، جایگاه معنوی برای خان و همچنین بازتعریف کلیت سنت خواجگان از جملۀ دیگر تغییرات صورتگرفته توسط او بود.https://jhistory.um.ac.ir/article_40414_00a83d29c4df3587743d567edbd511d1.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X52120200822A Study of the age of Hazrat Fatima (PBUH) in the works of early Muslim historians based on the narrations of Ibn Sa'd
(d. 230 AH)واکاوی سن حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در آثار مورخان متقدم مسلمان؛ با تکیه بر روایات ابنسعد (د.230ق)114974036010.22067/jhistory.2021.68885.1016FAسارا خاتمیدانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ تشیع دانشگاه پیام نور تهرانمجتبی سلطانی احمدیاستادیار دانشگاه پیام نور تهرانمصطفی گوهری فخرآباداستادیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210212The difference in the age of Hazrat Fatima (PBUH) documented in ancient Sunni and Shiite historical sources is more than a decade. The prevailing view of the Sunnis is that the Hazrat Fatima was born before the Be’that. Accordingly, five years prior to Be’that is often cited as the time of her birth. However, most Shiites concur on five years after Be’that as her birth date. The present study aims to shed light on the accurate view among these different narrations by exploring the age of Hazrat Fatima (PBUH) in the earlier sources, relying on the narrations quoted in the Al-Tabqat Al-Kubra (Book of the Major Classes) and their comparison with the sources described in the two sects. Accordingly, even though the probability of her birth in the post-Be’that period is fairly higher, it does not coincide with the prevailing narration among the Shiites (the fifth year after Be’that). Therefore, Hazrat Fatima was probably born in the first year after Be’that and lived for about 23 years.
سن حضرت فاطمه <sup>(س)</sup> در منابع کهن تاریخی سنی و شیعی با اختلافی تقریباً یک دههای گزارش شده است. دیدگاه غالب اهل سنت، تولد آن حضرت پیش از بعثت است و غالباً پنج سال پیش از بعثت را بهعنوان سال تولد ایشان ذکر میکنند؛ ولی شیعیان بیشتر بر پنج سال بعد از بعثت توافق دارند. پژوهش حاضر با بررسی سن حضرت فاطمه <sup>(س)</sup> در منابع متقدم با تکیه بر روایات <em>الطبقات الکبری</em> و مقایسۀ آن با منابع فریقین کوشیده است تا در میان این روایات مختلف، دیدگاه صحیح را معلوم کند. بر این اساس، اگرچه احتمال تولد ایشان پس از بعثت قویتر است، با روایت غالب در میان شیعیان (سال پنجم بعثت) موافق نیست و تولد آن حضرت به احتمال بیشتر در سال یکم بعثت اتفاق افتاده و بنابراین، عمر او حدود 23 سال بوده است.https://jhistory.um.ac.ir/article_40360_41345dd5a077f82b091523580084a19d.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X52120200822Hunting by Qajar aristocracy and its environmental consequencesشکار حیوانات توسط اشراف قاجار و پیامدهای زیستمحیطی آن1401154025210.22067/jhistory.2021.69122.1021FAزهرا قنبریدانشجوی کارشناسی ارشد گروه تاریخ دانشگاه لرستانتوران طولابیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه لرستانJournal Article20210318This article investigates hunting and its place in the life of the Shah and Qajar aristocracy in terms of its environmental consequences. During the Qajar period, following military modernization and the development of hunting tools and equipment, the public attitude toward the environment changed. A ramification of this alteration manifested in hunting, which was a long-established pastime of the Iranian courtiers and royal families. This research is based on the review of information in the written sources of that era, which was conducted using a descriptive-analytical approach. At the same time, efforts are made to represent animal species and their hunting range. The findings reveal that the Qajar aristocracy, including the king, princes, lower-tier officials in the ruling structure and even the women of Harem played a major role in hunting different species of animals at that time. The strong ties of the Qajar aristocracy with hunting, disregard for the environment and absence of a legal monitoring mechanism contributed to the expansion of hunting, neglectful treatment of nature and the extinction and decline of some animal species. In addition, another group of non-Iranian hunters, including tourists, diplomats, or military advisers, also enjoyed the privileges bestowed on them by kings or princes. This reckless hunting had devastating consequences for the environment and wildlife of Iran, the dimensions of which are explored in the present study.این مقاله به موضوع شکار و جایگاه آن در زندگی شاه و اشراف قاجاری از زاویۀ پیامد آن برای محیطزیست پرداخته است. در دورۀ قاجاریه، به دنبال نوسازی نظامی و پیشرفت ادوات و ابزار شکار، رفتار با محیطزیست تغییر کرد. یکی از جلوههای این تغییر در حوزۀ شکار اتفاق افتاد که از تفریحات دیرین دربار و اشراف ایرانی بود. مبنای این پژوهش، واکاوی و بررسی تحلیلی اطلاعات موجود در منابع نوشتاری این دوره است که با رویکردی توصیفی و تحلیلی انجام شده است. همزمان تلاشی صورت گرفته است تا گونههای جانوری و دامنۀ شکار آنها نمایانده شود. یافتهها نشان میدهد که اشراف قاجاری اعم از شاه، شاهزادگان، سطوح پایینتر مرتبط با ساختار قدرت و حتی زنان حرم سهم چشمگیری در شکار گونههای مختلف جانوری این روزگار داشتهاند. پیوند استوار اشراف قاجاری با مقولۀ شکار، مسأله نبودن محیطزیست و نبود یک سازوکار نظارتی قانونی، سبب افزایش شکار، برخورد سهلانگارانه با طبیعت و فراهم شدن زمینۀ نابودی و کاهش برخی گونههای جانوری شده است. در کنار این طیف، گروهی دیگر که غیرایرانی بودند، در هیئت جهانگرد، دیپلمات و یا مستشار نظامی با برخورداری از امتیاز ویژهای که شاهان یا شاهزادگان در اختیارشان گذاشته بودند، به این تفریح روی آورده بودند. این شکار بیرویه پیامدهای مخربی برای محیطزیست و حیات وحش ایران داشت که در پژوهش حاضر تلاش شده است ابعاد آن نمایانده شود.<br /> https://jhistory.um.ac.ir/article_40252_9ee196c7a7d2b5505051569788d0bd5d.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X52120200822Analysis of the effect of Fatimid political rivalry with Abbasids on Fatimid textilesاثر رقابتهای سیاسی فاطمیان با عباسیان بر منسوجات فاطمی1731414025110.22067/jhistory.2021.68597.1012FAامیرنیما الهیدانشجوی دوره دکتری رشته پژوهش هنر دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران0000-0002-3896-1347صمد سامانیاندانشیار دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهرانJournal Article20210305The fourth to sixth centuries AH marked the concurrent ruling of the Fatimid Shiite caliphate and the Sunni Abbasid caliphate in a vast stretch of the Islamic territory. The two caliphates extensively used textiles as a means of political confrontation. This study aims to conduct a contextual analysis of the impact of the Fatimid political rivalry with the Abbasids on Fatimid textiles. Accordingly, the main question is how these political rivalries influenced the Fatimid textiles. The contextualism framework, informed by the theory that a work of art is a social product shaped in the historical context of society, lays the ground for exploring the role of textiles in this rivalry within the historical-political context of that period. In this research, a document analysis method has been adopted for data collection along with a descriptive-analytical method that draws on the theoretical research. According to the findings, the role of textiles in the Fatimid political rivalry with the Abbasids covers three periods: the first one is the Fatimid Caliphate, in which textiles played a symbolic role in overthrowing the Abbasid agents in North Africa and establishing the Fatimid Caliphate. The second is the golden age of the Fatimid period and the domination of the Egyptian textile industry, when textiles were exploited for political lobby in the Abbasid land. The third one is the last years of Fatimid caliphate, in which, due to internal and external crises, textiles served as means of establishing political relations with the Abbasids.سدههای چهارم تا ششم هجری دوران کارزار خلافت شیعۀ فاطمی با خلافت سنی عباسی در بخش عمدهای از سرزمینهای اسلامی بود. این دو برای تقابل سیاسی با یکدیگر بهطور گستردهای از منسوجات استفاده میکردند. هدف این پژوهش تحلیل زمینهگرایانۀ تأثیر رقابت سیاسی فاطمیان با عباسیان بر منسوجات فاطمی است و پرسش اصلی آن چگونگی اثر این رقابتهای سیاسی بر منسوجات فاطمی است. چهارچوب زمینهگرایی با تکیه بر این نظریه که اثر هنری محصولی اجتماعی است که در بستر تاریخی جامعه شکل می گیرد، زمینه را برای تحلیل نقش منسوجات در این رقابت در بافت تاریخی ـ سیاسی آن دوره فراهم می سازد. برای نگارش این پژوهش از مطالعۀ اسنادی برای گردآوری دادهها و از روش توصیفی ـ تحلیلی بر پایه تحقیقات نظری استفاده شده است. بر اساس نتایج این پژوهش نقش منسوجات در رقابت سیاسی فاطمیان با عباسیان سه دوره را دربرمیگرفت: دورۀ نخست خلافت فاطمی که در آن، منسوجات در سرنگونی کارگزاران عباسی در شمال آفریقا و تثبیت خلافت فاطمی نقش نمادین داشت. دوران شکوه فاطمیان و تسلط بر صنعت نساجی مصر که در آن، از منسوجات برای نفوذ سیاسی در سرزمین عباسیان استفاده میشد و سرانجام دوران پایانی خلافت فاطمی که در آن، به علت بحران های داخلی و خارجی، منسوجات ابزاری برای برقراری روابط سیاسی با عباسیان بود.https://jhistory.um.ac.ir/article_40251_78f95e9acc83943f36f9599c7f5a64e2.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X52120200822Comparative study of the cursive script in the works of Darvish, Abdulmajid Taleghani and Yadollah Kabuli Khansari; a collection of ancient and contemporary scribesمطالعۀ تطبیقی ساختار خط شکسته در آثار درویش عبدالمجید طالقانی و یدالله کابلی خوانساری؛ منتخب شکسته نویسان قدما و معاصران1981753956210.22067/jhistory.2020.40897.88813FAفاطمه یغماییدانش آموخته کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه نیشابورمحمد درویشیاستادیار گروه گرافیک دانشکده هنر دانشگاه نیشابورفرزانه فرخ فراستادیار گروه گرافیک دانشکده هنر دانشگاه نیشابور0000-0001-9771-0073Journal Article20200923Cursive calligraphy, one of the striking scripts of the Islamic world, is the third type of Iranian calligraphy that was invented in the early 11th century AH and later epitomized by Darwish Abdulmajid Taleghani in the course of its evolution. The style of Darwish and his disciples is recognized as the old style of the cursive script today. A few centuries later, after a period of stagnation, Yadollah Kabuli Khansari breathed fresh air into this style. In his writing, each work acquires its specific form, space and composition, and due to its variety and novelty, is recognized as the new style of cursive script. The main goal of this paper is to carry out a comparative study of the cursive script structure in the works of Darwish Abdulmajid Taleghani, Yadollah Kabuli Khansari and selected artists of both ancient and contemporary styles. To achieve this goal, attempts have been made to address the issues related to the similarities and differences in the structure of the cursive scripts of Darwish Abdulmajid and Yadollah Kabuli. The study covers a collection of the two calligraphers’ works, which were randomly selected based on the extant samples. The results suggest that the cursive script structures in the works of these two artists, while sharing features such as diverse shapes of letters and words, curtailed-writing in the elongated space and the use of colored inks, have some differences including stricter rules for letters and words, clear combinations without unconventional twists in Darwish works, greater freedom and the painting-like nature of words in Kabuli’s works. خط شکسته، از خطوط زیبای جهان اسلام، سومین گونه از خطوط خوشنویسی ایرانی است که در اوایل قرن یازدهم هجری ابداع شد و در سیر تکامل، توسط درویش عبدالمجید طالقانی به کمال رسید. از شیوۀ درویش و پیروان او امروز با عنوان سبک و شیوۀ قدیم قلم شکسته یاد میشود. با گذشت چند قرن و پس از رخوت صد سالۀ اخیر، یدالله کابلی خوانساری به این قلم جان تازهای بخشید. در شیوۀ او هر اثر، فرم، فضا و ترکیب خاص خود را پیدا کرد و همین تنوع و تازگی باعث نامگذاری سبک جدید (معاصر) قلم شکسته شده است. هدف اصلی این مقاله، مطالعۀ تطبیقی ساختار خط شکسته در آثار درویش عبدالمجید طالقانی، یدالله کابلی خوانساری؛ منتخب هنرمندان دو سبک قدیم و معاصر است. در جهت نیل به این هدف سعی بر آن است که به این سؤال پاسخ داده شود که چه وجوه تشابه و تمایزی در ساختار خط شکستۀ درویش عبدالمجید و یدالله کابلی وجود دارد؟ جامعۀ آماری این پژوهش مجموعۀ آثار این دو خوشنویس است که به صورت تصادفی و بر اساس نمونههای منتشرشدۀ در دسترس انتخاب شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که ساختار خط شکسته در آثار این دو هنرمند، ضمن دارا بودن وجوه مشترکی مانند تنوع شکل حروف و کلمات، جویده نویسی در فضای کشیدهها و استفاده از مرکبهای رنگی، تفاوتهایی با یکدیگر دارند که قانونمندی بیشتر حروف و کلمات، ترکیببندیهای خوانا و به دور از پیچشهای نامتعارف در آثار درویش و اعمال سلیقه بیشتر و نقاشیگونهتر کردن قطعه در آثار کابلی از جملۀ آنهاست.<br /> https://jhistory.um.ac.ir/article_39562_bed6b1dc9055ff0490d9b425acacc5f7.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X52120200822Characteristics of Nastaliq script among calligraphers of Shiraz in Qajar periodشاخصههای قلم نستعلیق نزد خوشنویسان شیراز در دورۀ قاجار2211994045510.22067/jhistory.2021.70455.1046FAمجیدرضا مقنی پوراستادیار بخش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانOrcid: 0000-0001-9806-6953محسن گل آرایشکارشناسی ارشد پژوهش هنر، موسسه آموزش عالی هنر شیرازمحمدصادق میرزاابوالقاسمیاستادیار بخش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20210518Among the Islamic calligraphy, Nastaliq script, as the second script whose shape is characterized by roundness and curvature, is one of the notable inventions of Iranians. Meanwhile, in Qajar era, Shiraz was the center of this script. Thus, a raft of Shirazi calligraphers in this period, both in Shiraz and in the capital, promoted a particular style of Nastaliq individually. The present research, adopting a descriptive-analytical method, looks into the characteristics of the Nastaliq script in Shiraz during the Qajar era. In this process, while analyzing the role of Shirazi calligraphers in the expansion of Nastaliq calligraphy, it elaborates on the characteristics of the script introduced by four prominent Shirazi calligraphers at the Qajar era, i.e. Agha Fathali Hijab Shirazi, Mirza Alinaghi Shirazi, Mirza Assadallah Shirazi and Mohammad Hossein Shirazi.در میان خطوط اسلامی، خط نستعلیق بهعنوان دومین قلمی که شاکلۀ آن متکی بر دور و انحنا است، از ابداعات خاص ایرانیان بهشمار میرود. در این میان، شیراز در دورۀ قاجار بهعنوان یکی از مراکز اصلی این خط معرفی شد؛ بهطوریکه شمار قابل ملاحظهای از هنرمندان خوشنویس شیرازی، در این دوره، چه در شیراز و چه در پایتخت، هر یک مروج سبک و شیوهای خاص در نستعلیق بودند. پژوهش پیشرو با روشی توصیفیـ تحلیلی به بررسی شاخصههای قلم نستعلیق در شیراز عصر قاجار می پردازد. در این فرآیند، ضمن واکاوی نقش خوشنویسان شیرازی در گسترش خط نستعلیق، ویژگیهای شاخص قلم چهار خوشنویس برجستۀ شیرازی عصر قاجار یعنی آقافتحعلی حجاب شیرازی، میرزا علینقی شیرازی، میرزا اسدالله شیرازی و محمدحسین شیرازی را آشکار میسازد.
https://jhistory.um.ac.ir/article_40455_c6aa892c77503c1c3ba32d216ce7376b.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X52120200822The effect of modern engineering training on the mining industry during the Qajar periodاثرگذاری آموزشهای نوین مهندسی بر صنعت معدن در دوران قاجاریه2382234047910.22067/jhistory.2021.70447.1045FAامیر جعفرپوردانشجوی دکتری مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه یزدJournal Article20210524The interest of Qajar leaders in minerals and the military and industrial needs of the country for mineral raw materials coupled with the necessity of industrial development of the country prompted state officials to pay greater attention to educating students in diverse fields of earth sciences (especially mining engineering). The recruitment of foreign experts and dispatching students to Europe mitigated some of the problems pertained to expertise and technical knowledge in this industry, but they were not sufficient.
With the establishment of the Dar ul-Funun (Polytechnic School) and the recruitment of foreign teachers by Amirkabir, modern education in this field was significantly improved. The development of industry and science on a global scale, the expanded economic views of the Iranian political officials, the contribution of two university professors, Czarnotta and Schlimmer and the publication of new textbooks led to the growth of technical knowledge of mining engineering in Iran. With the graduation of Dar ul-Fonun students and the return of Europe-educated students, there was a surge in mining activity. Historical documents exhibit that in the years following the establishment of Dar ul-Funun, various industries made headway in Iran. The growing trend of mining activity in the late Qajar years can be seen as a manifestation of the education’s impact on the growth of the mining industry in Iran. رغبت سران قاجاریه به مواد معدنی و نیازهای نظامی و صنعتی کشور به مواد خام معدنی از یک سو و لزوم توسعۀ صنعتی کشور از سوی دیگر موجب توجه مقامات به آموزش دانشجویان در رشتههای گوناگون علوم زمین (بهویژه مهندسی معدن) شد. استخدام کارشناسان خارجی و اعزام دانشجویان به اروپا بخشی از مشکلات تخصص و دانش فنی مربوط به این صنعت را حل کرد؛ اما این کافی نبود. با تأسیس دارالفنون و استخدام معلمان خارجی توسط امیرکبیر، آموزش نوین این رشته ارتقای قابلتوجهی یافت. توسعۀ صنعت و علم در مقیاس جهانی، رشد دیدگاههای اقتصادی مقامات سیاسی کشور، فعالیتهای چارنوتا و شلیمر با عنوان استادان دانشگاه و تألیف کتب آموزشی جدید موجب رشد دانش فنی مهندسی معدن در ایران شد. با فارغالتحصیلی دانشجویان دارالفنون و بازگشت دانشجویان اعزامی به اروپا می توان شاهد افزایش فعالیت معادن بود. اسناد تاریخی نشان میدهد که در سالهای پس از گشایش دارالفنون، صنایع مختلفی در ایران شکل گرفتند. روند رو به رشد فعالیت معادن در سالهای متأخر قاجاریه می تواند نمودی از کارایی آموزش بر رشد صنعت معدن در کشور تلقی شود.
https://jhistory.um.ac.ir/article_40479_ec678b9dd64b5112434d771327afa822.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X52120200822Review of the book The inimitable Qurʾān by Khalid Yahya Blankinshipنقد و بررسی کتاب قرآن بیهمتا اثر خالد یحیی بلانکینشیپ2442394030710.22067/jhistory.2021.70548.1049FAفاطمه رنجبر صیقلسرائیدانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدسید رضا مهدویدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210530کتاب<em> قرآن بیهمتا<strong>[1]</strong> </em>اثر خالد یحیی بلانکینشیپ در سال 2019م در انتشارات بریل به چاپ رسید. نویسنده هدف از نگارش این اثر را بررسی مشکلات بلاغی ترجمههای انگلیسی قرآن معرفی میکند تا زمینۀ یک حرکت مفید برای تحقیقاتی در آینده باشد.[2] از نظر خالد یحیی، جریان پستمدرنیسم تأثیر اساسی در توجه به کشف معانی بیان و بلاغت متون انگلیسی در پنج دهۀ گذشته داشته است. در این دوره، تعداد زیادی از منابع نیز به صورت پراکنده به موضوع بلاغت متون عربی و قرآن پرداختهاند؛ اما کیفیت و کمیت این کتب در مقابل کتب بلاغی که به متون مقدس یهودی و مسیحی پرداختهاند، بسیار کمتر است. بنابراین، با توجه به جایگاه قرآن نزد مسلمانان، حوزۀ بلاغت قرآن خصوصاً بلاغت ترجمههای انگلیسی هنوز هم جای کار دارد. کتاب<em> قرآن بیهمتا</em> در واقع یکی از قدمهای اولیه را در جهت جبران این کمبود برداشته است.<br /> <br />[1]. Khalid Yahya Blankinship, <em>The inimitable Qur</em><em>ʾā</em><em>n: some problems in English translations of the Qur</em><em>ʾā</em><em>n</em><br /><em> with reference to rhetorical features</em>, Leiden: Brill, 2019.<br />[2]. Blankinship, <em>The Inimitable Qur</em><em>ʾā</em><em>n</em>, 11.https://jhistory.um.ac.ir/article_40307_c32bd2b42d446fe85917c3f4495d73d9.pdfدانشگاه فردوسی مشهدتاریخ و فرهنگ2228-706X52120200822A Review of the book Islam at 250: Studies in Memory of G.H.A. Juynbollنقد و بررسی کتاب اسلام در سال 250: مطالعاتی در یادبود یونبل2492454030810.22067/jhistory.2021.70755.1051FAربابه جعفرپوردانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210601کتاب <em>اسلام در سال 250: مطالعاتی در </em><em>یادبود</em><em> یونبل<strong>[1]</strong></em> مجموعه مقالاتی ذیل فَروَست «مطالعات لیدن در اسلام و جامعه»[2] است که در کنفرانس بین المللی دانشگاه لیدن (2011_2015)، در بزرگداشت مقام خوتیر یونبل[3] و آثار او جمعآوری شده است. سرویراستاران این کتاب، لئون باسکنز،[4] ناسال دسنیگ[5] و پترا سایپستاین[6] به کمک 14 تن از شرقشناسان مطرح معاصر این مجموعه را به نگارش درآوردهاند و انتشارات بریل آن را در سال 2020 به چاپ رسانده است. گسترۀ موضوعی مشتمل بر سه بخش است: 1. تاریخگذاری روایات و احادیث؛2. وثاقت منابع متقدم؛ 3. رویکردهای علمی جدید به صدر اسلام. از آثار اخیری که با رویکردی شکاکانه در مورد سنت روایی و تاریخی صدر اسلام نوشته شده، اثر شان آنتونی به نام <em>محمد و امپراتوری ایمان: خَلق پیامبر اسلام</em>[7] را میتوان نام برد.<br /> <br />[1]. Petra M. Sijpesteijn and Camilla Adang, <em>Islam at 250: Studies in Memory of G.H.A. Juynboll</em>, (Liden: brill, 2020).<br />[2]. Leiden Studies in Islam and Society<br />[3]. Gautier Juynboll<br />[4]. Léon Buskens<br />[5]. Nathal Dessing<br />[6]. Petra M. Sijpesteijn<br />[7]. Sean Anthony, <em>Muhammad and the Empires of Faith: The Making of the Prophet of Islam</em> (Oakland: University of California Press, 2020).https://jhistory.um.ac.ir/article_40308_8f6ffc51a0391bb4522f6b593c54006f.pdf