Cloth-Weaving in Timurid Period (Case Study of the Cloth used in Decoration of the Tents of the Ṭoy Ceremonies)

Document Type : Research Article

Authors

1 Ferdowsi University of Mashhad

2 Shahed University of Tehran

Abstract

With regard to the status of cloth-weavers in Iranian civilization, including the Timurid period, the present research, by relying on the descriptive-analytical method, tries to answer the question as to on what policy of the court was the manifestation of this art in most of the cloth textiles used in Timurid ṭoy (merrymaking) in the form of tents coverings by the weavers according to the narratives on texts and images left behind from Timurid gatherings. The findings based on the theological and visual analysis of the narratives and designs suggest that on one hand according to Timur’s art-loving nature and
on the other hand due to representing the politico-military strength and stability in national and transnational arena, display of the artistic-cultural growth and sublimation of the land under its government, and acquisition of popularity and status among other nations, the attempts were always made that the tents for the Timurid ṭoy, in which sometimes the envoys of other countries attended, to be exclusively decorated. Subsequently, as a result of and due to Timur’s supportive policies toward the works produced in this field, the artistic styles of the weavers of this period achieved its pinnacle of growth and exuberance to the extent that the cloth used in ṭoy tents based on the artistic talent of the Iranian weavers considerably distanced from the Chinese style and achieved an artistic independence using the special fabrics, designs, and colors.

Keywords


ابن عربشاه، احمدبن محمود، زندگانی شگفت‌آور تیمور، ترجمۀ محمدعلی نجاتی، بنگاه ترجمۀ و نشر کتاب، تهران، 1356.
احمدی، بتول، «سیری بر هنر پارچه بافی در ایران»، هنر، 1363، شماره 7: 139-130.
بورکهارت، تیتوس، مبانی هنر اسلامی، ترجمه محمود بینای مطلق، تهران، هرمس، 1385.
بهشتی پور، مهدی، تاریخچه صنعت نساجی ایران، ج1، اکونومیست، تهران، 1343.
پوپ، آرتور آپهام، سیری در هنر ایران، ترجمۀ نجف دریابندری، ج10، علمی و فرهنگی، تهران، 1387.
پوپ، آرتور آپهام، شاهکارهای هنر ایران، ترجمه پرویز ناتل خانلری، علمی و فرهنگی، تهران، 1380.
حافظ ابرو، عبدالله بن لطف‌الله، زبدة التواریخ، تصحیح سید کمال حاج سید جوادی، ج3،2، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، 1380.
حبیبی، عبدالحی، هنر عهد تیموریان، بنیاد فرهنگ ایران، تهران، 1355.
خوافی، احمد بن جعفر، مجمل فصیحی، تصحیح سید محسن ناجی نصرآبادی، ج3، اساطیر، تهران، 1386.
خواندمیر، غیاث‌الدین، تاریخ حبیب ‌السیر فی اخبار افراد بشر، زیر نظر محمود دبیر سیاقی، ج4،3، خیام، تهران، 1380.
خواندمیر، غیاث‌الدین، مآثر الملوک به ضمیمه خاتمه خلاصه الاخبار، تصحیح میرهاشم محدث، رسا، تهران، 1372.
سمرقندی، عبدالرزاق، مطلع سعدین و مجمع البحرین، به اهتمام عبدالحسین نوایی، ج2،1، منوچهری، تهران، 1383.
دوغلات، حیدر میرزا، تاریخ رشیدی، تصحیح عباس قلی غفاری‌فرد، میراث مکتوب، تهران، 1383.
دیماند، موریس اسون، راهنمای‌ صنایع‌ اسلامی،‌ ترجمه عبداللّه فریاد، بنگاه‌ ترجمه‌ و نشر‌ کتاب، تهران، 1336.
رجبی، محمدعلی، بهزاد در گلستان، فرهنگستان هنر، تهران، 1382.
روح فر، زهره، «پارچه بافی دوره ایلخانی»، پژوهش هنر اسلامی، 1384، شماره 3: 152-143.
رویمر، ه.ر، «تیمور در ایران»، تاریخ ایران در دوره تیمور؛ پژوهشی از دانشگاه کمبریج، ترجمه یعقوب آژند، جامی، تهران، 1390، 107-15.
زکی، محمد حسن، صنایع ایران بعد از اسلام، ترجمه محمد علی خلیلی، اقبال، تهران، 1363.
سودآور، ابوالعلا، هنر دربارهای ایران، کارنگ، تهران، 1380.
شامی، نظام الدین، ظفرنامه، از رو نسخه فیلکس تاور، با مقدمه پناهی سمنانی، تهران، بامداد، تهران، 1363.
صادقیان، حمید، طلای بدون زر، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، 1387.
عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، امیرکبیر، تهران، 1381.
کلاویخو، رویی گونسالس، سفرنامه، ترجمۀ مسعود رجب ‌نیا، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، 1337.
گلاک، جی، سیری‌ در‌ صنایع کهن ایران، بانک ملی، تهران، 1355.
لعل شاطری، مصطفی، «موسیقی عصر تیموری، با تکیه بر نگاره ها و روایات تاریخی»، پژوهش های علوم تاریخی، 1393، شماره 10، 78-59.
لعل شاطری، مصطفی، «بررسی اوضاع موسیقی در عصر وزارت امیر علیشیر نوایی» مجموعه مقالات همایش بین المللی آثار و خدمات امیر علیشیر نوایی، دانشگاه فردوسی، مشهد، 1394(الف)، 1632-1603.
لعل شاطری، مصطفی، «تاثیر هنر چین بر مصورسازی کتب در عصر ایخانان (756-663ق)»، مطالعات تاریخی جهان اسلام، 1394(ب)، شماره 5، 109-79.
لعل شاطری، مصطفی، «هنر خراسان در دوره سلطان حسین بایقرا (911-875ق)»، مطالعات فرهنگی-اجتماعی خراسان، 1395، شماره 39، 120-91.
میرخواند، محمد، تاریخ روضة ‌الصفا، تصحیح جمشید کیان‌فر، ج9، اساطیر، تهران، 1380.
ندافی پور، مسعود، «بررسی تضادهای هفت گانه رنگی در دو نگاره از نسخه ظفرنامه تیموری شرف الدین علی یزدی 935 (ه.ق)»، مطالعات تطبیقی هنر، 1390، شماره 1، 76-59.
نطنزی، معین ‌الدین، منتخب التواریخ، تصحیح ژان اوبن، اساطیر، تهران، 1383.
واصفی، زین الدین محمد، بدایع الوقایع، ج2، با مقدمه الکساندر بالدیروف، بی نا، مسکو، 1961م.
وثوقی، محمد باقر، «پارچه های دوره مغول بر اساس نسخه خطی المرشد فی الحساب»، پژوهش های علوم تاریخی، 1392، شماره 1: 193-175.
یاوری، حسین، قلمکار اصفهان، فرهنگستان هنر، تهران، 1385.
یزدی، شرف‌الدین علی، ظفرنامه، تصحیح سید سعید میر محمد صادق و عبدالحسین نوایی، ج2،1، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، تهران، 1387.
یزدی، غیاث‌الدین علی، سعادت‌ نامه، به کوشش ایرج افشار، میراث مکتوب، تهران، 1379.
Baker, Patricia, Islamic Textiles, British Museum Press, London, 1995.
Barber, E. G. W, Prehistoric Textile, Princeton University, Newjersey, 1991.
Binyon, Lawrence, Persian Miniature Painting, Dover, New York, 1971.
Christie, R. M, Environmental aspects of textile dyeing, England, Cambridge, 2007.
Dicosmo, Nicola, Mongols, Turks, and Others, Leiden, Bostsn, 2005.
Golden, Peter, Central Asia in World History, University Press, Oxford, 2011.
Gray, Basil, Parsian Painting, Macmillan, London, 1977.
Guenon, Rene, Symbols of Sacred Science, Sophia Perenis, United States, 2001.
Hardin, Ian, “Microanalysis of Persian textiles”, Iranian Studies, 1992, Vol 25, 43-59.
Jackson, Peter, “The Mongol Empire”, Medieval History, 2000, Vol 24, 189-210.
Kawami, Trudy, “Archaeological evidence for textiles in pre‐Islamic Iran”, Iranian Studies, 1992, Vol 25, 7-18.
Komaroff, Linda, The Legacy of Gennghis Khan: Courtly Art and Courtly Art and Culture in Western Asia,1256-1353, The Metroppolitan Muesum of Art, New York, 2002.
Liebich, Hayat Salam, “Masterpieces of Persian textiles from the Montreal Museum of Fine Arts collection”, Iranian Studies, 1992, Vol 25, 19-29.
Morgan, David, “The Mongols and the eastern Mediterranean”, Mediterranean Historical Review, 1989, Vol 4, 198-211.
Parker, Charles, Global Interactions in the Early Modern Age, 1400–1800, Cambridge University Press, United States, 2010.
Purinton, Nancy, “A Study of the Materials Used by Medieval Persian Painters”, Journal of the American Institute for Conservation, 1991, Vol 30, 125-144.
Robinson, Basil William, Islamic Painting and the Art the Book, Limited, London, 1976.
Robinson, Basil William, 1982, “A Survey of Persian painting (1350-1896)”, Art Societe dans le monde iranien, 1982, Vol 26, 13-89.
Salam, Hayat, “Masterpieces of Persian textiles from the Montreal Museum of Fine Arts collection”, Iranian Studies, 1992, Vol 25, 19-29.
Serjeant, R.B, Islamic Textiles, Material for a Histroy up to the Mongol Conquest, Librairie du Liban, Lebanon, 1972.
Sherve Simpson, Marianna, “Islamic painting and history”, Asian Art, 1988, Vol 4, Pp 3-6.
Smith, J. L, Textile Processing, Abhishek Publications, Chandigarh, 2009.
Stewart, Angus, “The Logic of Conquest: Tripoli, 1289; Acre, 1291; why not Sis, 1293, Al-Masaq”, Journal of the Medieval Mediterranean, 2002, Vol 14, Pp 7-16.
Stiver, Dan R, The Philosophy of Religious Language: Sign, Symbol and Story, John Wiley & Sons, United States, 1996.
Soucek, Svat, A History of Inner Asia, Cambridge University Press, United States, 2000.
Subtelny, Maria, Timurid in transitions: Turko-persian politics and acculturation In Medieval Iran, Brill, Leiden, 2007.
Vaughn Findley, Carter, The Turks in World History, University Press, Oxford, 2005.
Virani, Shafique, “The Right Path: A Post-Mongol Persian Ismaili Treatise”, Iranian Studies, 2010, Vol 43, Pp 197-221.
Wilkinson, J, “Persian painting”, Royal Central Asian Society, 2011, Vol 18, Pp 81-82.
Wulff, Hans, The Traditional Crafts of Persia, MIT Press, Massachusetts, 1966.
CAPTCHA Image